Våra synpunkter på planen för kollektivtrafiken på Lidingö
I förra veckan (15 maj) hade vi socialdemokrater ett medlemsmöte där vi diskuterade vad vi skulle önska kring kollektivtrafiken på och till ön. Vi har nämligen fått i uppdrag att lämna ett remissvar kring trafikförändringar vi vill se i SL-trafiken 2026 (T26). Här sammanfattar vi några av de synpunkter som framkom och som vi nu har skickat vidare till de ansvariga socialdemokratiska politikerna i regionen.

Lidingöbanan
På grund av för få vagnar, personalbrist och tekniska problem ställs många avgångar in, vilket leder till att många resenärer drabbas av förseningar och upplever osäkerhet på Lidingöbanan.
Lidingöbanan behöver fler vagnar och driften måste bli mer tillförlitlig.
Inställda avgångar per år:
2023: Totalt ställdes 3 007 avgångar in under året.
2024: Antalet inställda avgångar ökade till 3 151.
De främsta orsakerna till de inställda avgångarna har varit återkommande tekniska fel och brister. Som exempel ledde ett åskoväder i augusti 2024 till ett omfattande signalfel, vilket påverkade trafiken negativt. Även brist på tillgänglig personal har bidragit till inställda avgångar.
Sjötrafiken
Fjäderholmarna är en del av Lidingö, vi vill att pendelbåten ska angöra dem under helger vinterhalvåret och dagligen under sommaren.
Busstrafiken
- Återinför linje 221
- Vi anser att tvärförbindelserna på Lidingö bör bli bättre så att skolbarn kan röra sig mellan södra och norra ön på ett smidigare sätt. Detta skulle bidra till mindre biltrafik.
- Stomlinje 6 som nu bara går till Ropsten borde kunna gå till Lidingö Centrum.
Övrigt
En upprustning av Ropsten bör inledas. Nu är stora gatuarbeten genomförda och vi anser att Ropsten bör få bättre skyltning, bli renare och få ett generellt lyft.